Hoe We Testen

Bij VergelijkBrokers hebben we ons als doel gesteld zoveel mogelijk belangrijke gegevens van de brokers online te zetten. Over de jaren heen is een grote database gegroeid (eerst via BrokerTarieven) met meer dan 100 verschillende testvariabelen waaraan elke broker wordt getoetst. Hierin gaan wij dieper dan eender welke andere publicatie, website of onderzoeksgroep. Net als ons doorlopend klantenonderzoek.

Met deze data kunnen wij een een score bekomen over verschillende categorieën en op deze wijze een rangschikking maken van de brokers op verschillende onderwerpen. Niet enkel de data is belangrijk, doorheen het jaar worden verschillende testen uitgevoerd door onszelf en enkele geselecteerde beleggers die reeds jaren klant zijn bij verschillende brokers. De combinatie van deze data, onze eigen testen, de testen van derden en het klantenonderzoek zetten wij dan om in makkelijk te lezen rankings en sterrenscores.

Een (groot) deel van de data die wij bekijken en die wij als meest relevant ervaren voor de doe-het-zelf belegger, plaatsen wij op onze site. Elke variabele wordt ook regelmatig tegen het licht gehouden om te kijken hoe belangrijk deze is voor beleggers en indien hier iets in wijzigt, passen wij het gewicht in onze score aan. Niet alle gegevens zijn opgenomen op onze website. Als er iets is wat je niet vindt, een feature, commissie,… vraag het gerust. De kans is groot dat wij u kunnen helpen, dus aarzel niet om ons te contacteren.

DATA CONTROLE

Doorheen het jaar monitoren wij verschillende punten bij de brokers, waaronder de kosten. Om de rangschikking te genereren gaat ongeveer een halfjaar aan studie vooraf. In de laatste fase werken we nauw samen met de verschillende brokers en hebben we hen ook gevraagd hun eigen gegevens op onze website na te kijken.

De combinatie van deze controles en eventuele discussies over de interpretatie van sommige gegevens, zorgen voor de hoogst mogelijke accuraatheid dat in deze complexe materie kan bekomen worden.

TESTAPPARATEN

Al de testen van de platformen gebeuren op onderstaande apparaten. Daarnaast hebben we in ons kantoor een Telenet Fibernet 200 voor internettoegang. Alle desktopapparaten zijn verbonden via kabel, de tablets en smartphones werden getest op een 802.11n draadloze Wi-Fi connectie. Indien er geen specifieke browser werd vermeld, gebeurden de testen voor de webapplicaties op de recentste versie van Google Chrome.

  • Desktops: iMac 27″ 2012, Windows 10 i5 intel met meerdere monitoren
  • Tablets: Ipad Air met meest recente IOS, Safari browser & Samsung Nexus 10 met recente Android versie
  • Smartphones: Iphone 6 met meest recente IOS, Safari Browser, OnePlus 3T met Android 7.0
testapparaten

WAT WE TESTEN EN HET GEWICHT

We testen alle brokers op 8 verschillende categorieën om zo tot de 13 verschillende “Beste Brokers” rangschikkingen te komen in elke klasse. Hierbij houden we rekening met de meest relevante aspecten voor het overgrote deel van de doe-het-zelf beleggers. We hebben ook verschillende variabelen opgenomen die specifiek de noden dienen voor de actieve trader, de dividend belegger en de beginnende belegger.

Elke categorie krijgt een bepaald gewicht in elke klasse. Uiteraard verschilt dit gewicht naar onderwerp. Voor onze algemene ranking wordt het gewicht evenredig verdeeld over de verschillende categorieën met uitzondering van twee categorieën die in het grotere geheel naar onze ervaring nog steeds minder belangrijk zijn. De categorieën en hun gewicht zijn:

  • Commissies en kosten (15%)
  • Platform en hulpmiddelen (15%)
  • Gebruiksgemak (15%)
  • Klantenservice (15%)
  • Aanbod van beleggingen (15%)
  • Onderzoek (15%)
  • Mobiel traden (5%)
  • Educatie (5%)

BELEGGINGSAANBOD, PLATFORM EN HULPMIDDELEN, ONDERZOEK, EDUCATIE, MOBIEL TRADEN

Elk van deze categorieën wordt in twee delen gesplitst: een beoordeling van de variabelen en een opinie score. Elke variabele krijgt een puntenwaarde die men kan bekomen door te voldoen aan deze variabele. De totale punten worden daarna gedeeld door het maximaal te behalen punten om zo tot een score te komen. Deze score maakt een vast percentage uit van de uiteindelijke score. Het andere deel, de opinie score, bestaat opnieuw uit twee delen, onze opinie en indien opgenomen in het doorlopende klantenonderzoek, de opinie van de klanten. Deze twee scores worden samengevoegd en samengeteld met de eerder behaalde score op de variabelen om tot het uiteindelijke resultaat te komen.

COMMISSIES EN KOSTEN

Om de categorie Commissies en Kosten te bepalen worden de variabelen in verschillende groepen ingedeeld en krijgen deze elk een apart gewicht. Zo zullen de kosten voor handel in aandelen sterker wegen dan de kosten in futures. Ook binnen in een groep kan het gewicht variabel zijn, zo zal bijvoorbeeld een kost voor de aankoop van aandelen voor een bedrag onder €5.000 zwaarder wegen dan een order van €50.000 omdat deze vaker voorkomt. Deze gewichtscores worden bepaald door de data die we ontvangen via BrokerTarieven en de rekenmodule op deze website. Naast de gewone commissies worden ook andere kosten zoals maandelijkse vergoedingen voor real-time data, margin percentages, valutakosten, dividendbetalingen,… mee opgenomen.

Voor elk van deze punten worden de brokers gerangschikt van goedkoopste naar duurste. Afhankelijk van hun rangschikking verdienen de brokers  2,4,6,8 of 10 punten, waarbij 10 punten de beste score is. De punten worden daarna samengeteld en gedeeld door het maximaal haalbare punten om zo tot een score te komen voor elke groep.

Als de scores voor elke groep zijn bekomen, worden de gewichten voor elke groep toegepast om zo tot een algemene score te komen voor deze categorie.

KLANTENSERVICE

Om tot de klantenservice score te komen worden verschillende anonieme testen uitgevoerd via telefoon, email of indien beschikbaar live chat. Dit is tevens ook de volgorde van belangrijkheid. Indien er geen live chat beschikbaar is, gaat het belang van telefoon iets hoger.

Er wordt getest op verschillende aspecten, enkele voorbeelden zijn:

  • tijd die het duurt om iemand te spreken
  • antwoord tijd per email
  • openingstijden klantendesk
  • vriendelijkheid (werd je begroet aan de telefoon, werd je naam gebruikt,…)
  • kennis van de klantenservice
  • werden alle vragen beantwoord?

Ook hieraan wordt weer individueel een gewicht verbonden om tot een uiteindelijke score te komen. Bij deze score wordt dan de score  van de eigenlijke klanten die in ons doorlopend klantenonderzoek ook hun score geven mee opgenomen, en weegt zeer sterk door in de uiteindelijke score.

GEBRUIKSGEMAK

Om tot aan deze score te komen wordt dezelfde werkwijze gehanteerd als bij de eerste formule voor het aanbod, platform,…. Omdat wij ondertussen wel als ervaringsdeskundigen mogen geklasseerd worden en in elk platform onze weg snel terugvinden, telt hier het opiniegewicht van het klantenonderzoek sterker mee.